Baltikum – et viktig marked for Norge

0

De som kjøper og selger maskiner, landbruks utstyr eller nyttekjøretøy er ofte i kontakt med folk fra de baltiske landene. Vi i Mascus Norge har snakket med våre kolleger for å høre hva som skjer i hvert enkelt land:


Estland

Estland er i ferd med å bli det nye «Holland» når det gjelder omsetning av lastebiler. Tradere fra Estland kjøper mye fra Norge og Sverige for så å videreselge til andre land som Tyskland, Benelux, Latvia, Litauen og nord Afrika. Mest til Holland.
Det kommer Bolivianere to ganger i året til Estland og kjøper opp store mengder Volvo lastebiler. Årsaken til at det er populært er at klimaet i Bolivia er ganske likt Skandinavia. De plukker bilene fra hverandre og fyller opp containere før de eksporterer i deler, dette grunnet skatteregler i Bolivia.

Volvo eksporteres gjerne til Bolivia – i deler

Latvia

For merkehandlere i Latvia er det viktig å beholde maskiner i landet og ikke eksportere de. De tillater helt enkelt ikke å selge verken nytt eller brukt til utlandet. Det er mange uautoriserte importører (tradere) i Latvia. Fra en kjøpers perspektiv er det billigere å kjøpe av disse, men uten sikkerhet i verken service eller garanti. Ofte kjøper tradere maskiner av offisielle merkehandlere for så å selge de videre. Dette for å omgå «eksportforbudet». Grunnet lave priser er det en del andre Skandinaver som kjøper fra Latvia. Tradere i Latvia selger ofte videre til Afrika, Russland, Georgia, Tadsjikistan og Ukraina.

Litauen

De fleste tradere kjøper billig, gjerne reparasjons-objekter, som de så gjør små reparasjoner på for så å videreselge til land som Ukraina, Kasakhstan og Russland. Offisielle merkehandlere tar innbytte, men det er veldig få som har fokus på brukte maskiner/kjøretøy. Etterspørsel er veldig avhengig av EU finansiering. Inntil nå har det kun vært støtte til kjøp av nytt utstyr, men fra i år er det mulig for mindre gårdbrukere å få finansiering på brukt (opptil €15000). Forhandlere og tradere venter med stor spenning på hva som vil skje i 2020, da vil ordningen med støtte fra EU stoppe. Kravet i dag er; om du benytter deg av EU finansiering, må du beholde utstyret i minst 5 år før du kan selge det. Det er med stor sannsynlighet at det vil bli mange private selgere med lave priser som alle vil selge til svært reduserte priser. (siden de har kunnet få opptil 40% støtte ved kjøp).

Miljøklasser har liten betydning for kjøp av kjøretøy og maskiner i Baltikum.

Kjøp støttes av EU frem til 2020 

 

Del i sosiale medier:
FacebookTwitterLinkedIn

Legg igjen en kommentar