Hvordan påvirker coronavirus utbruddet anleggsbransjen ?
Nå når COVID-19-tilfellene fortsetter å øke rundt om i Europa, USA og resten av verden etter utbruddet i Kina, står maskin- og nyttekjøretøy industrien overfor store utfordringer og iverksetter nå strakstiltak for å redusere virkningen.
De fleste messer og arrangementer er utsatt på ubestemt tid over hele Europa på grunn av coronaviruset
De første tegnene til uro og konsekvenser for bransjen så vi ved at store messer og arrangementer ble avlyst eller utsatt en etter en. Den store anleggsmessen SaMoTer i Italia som skulle ha gått av stabelen i slutten av februar ble utsatt på grunn av virus utbrudd. Messen er planlagt flyttet til 21. – 25. oktober senere i år.
I de siste dagene har fler og fler land med økende antall virus smittede måtte avlyse og utsette lokale messer og arrangementer. Den siste Anlegg 2020 i Haugesund i mai. Spanias store anleggsmesse Smopyc skulle i utgangspunktet vært 1.-4. april , men har også blitt utsatt til 23.-26. september siden Spania var ett av de verst rammede land da denne artikkelen ble skrevet. Flere maskinleverandører i Norge avlyser kundearrangement og road-show i tiden fremover.
Den store messen Hannover Messe 2020 for industri, automasjon og logistikk har også blitt utsatt fra april til 13. – 17. Juli.
BAUMA China som er planlagt 24. – 27. november ser ut til å gå som normalt foreløpig.
Volvo trakk seg fra CONEXPO på grunn av viruset
Selv om det er økende bekymringer i USA, ble Conexpo, Nord-Amerikas største messe for tiden, avholt i Las Vegas, med 100.000 forventede besøkende. De fleste av utstillerne er til stede, men noen viktige navn bestemte seg for ikke å delta. Volvo Group kunngjorde at de ikke vil ta med seg noe personale på arrangementet, og sørge for at deres ansattes helse og sikkerhet kom først, samt å begrense reiseaktiviteten så mye som mulig. De hadde kun lokalt ansatte for å styre messeaktiviteten og standen deres. Wacker Neuson og JLG bestemte seg også for ikke å sende noen europeiske representanter til Conexpo, mens Liebherr ga valget til sine ansatte om de ville reise til Las Vegas eller ikke.
Volvo avlyste årets store globale presseevent og dermed den største lastebil lanseringen som har vært i selskapets historie. I stedet kunngjorde de sine nyhetene på lastebil modellene, FH, FH16, FM og FMX, via et webinar online.
Forstyrrelser i forsyningskjeden gir alvorlige utfordringer
Coronavirus-utbruddet har presset store produsenter til å begynne å ta veloverveide tiltak for å beskytte virksomheten sin. Siden Kina til stor grad er sterkt påvirket, og under strenge tiltak nå i starten av 2020, er dette en stor belastning for forsyningskjeden av komponenter, ettersom mange er avhengige av Kinas produksjonskraft.
Komatsu tilbød en oppdatering under Conexpo om virkningen av coronavirus-situasjonen på deres forsyningskjede og bekreftet at deres produksjonsevne fortsatt er gode gjennom hele mai.
JCB har redusert sitt produksjonsnivå på fabrikkene i Storbritannia for en kort stund på grunn av mangel fra kinesiske leverandører og innførte et midlertidig tiltak på 34 timers uke for sine ansatte, men nå er de tilbake til normal 39-time per uke, da Kina langsomt økter takten i sine fabrikker.
Dessverre har det i flere tilfeller blitt rapportert om store permitteringer av bygningsarbeidere, på grunn av nedbremsing eller utsettelse av byggeprosjekter. Rundt 50 000 arbeidere i Hong Kong’s byggebransje har mistet jobben siden utbruddet av coronaviruset. Dette scenariet ser ut til å gjenta seg over hele verden, også i Norge, etter hvert som viruset fortsetter å spre seg.
Tilpasse våre arbeidsplasser til dagens situasjon
Mange bedrifter har iverksatt tiltak for å redusere eller satt en stopp for reisevirksomhet for å redusere risikoen for infeksjon på arbeidsplassen og kontoret. Veldig mange jobber også nå hjemmefra.
”Den tunge maskin handelen er veldig internasjonal, mye reising og tid blir brukt på flyplasser for å møte kunder, leverandører og arbeidskolleger. Det er forståelig at noen organisasjoner bestemmer seg for å redusere bevegelser av ansatte og begrense risiko. For den kommersielle delen, IT-delen, den administrative og markedsmessige delen av bransjen er realiteten at du med en god internetforbindelse kan være operativ fra hvor som helst. Foreløpig kan folk bruke teknologi for å få kontakt med hverandre og fortsette med sine oppdrag. Ikke å prøve å minimere denne alvorlige situasjonen, men et internett brudd ville være mye verre fra et økonomisk perspektiv,» sier Gauthier Dominicy, Chief Marketing Officer hos Mascus.
Når vi snakker om teknologi og online, er Mascus alltid tilgjengelig for både selgere og kjøpere. Et annet godt eksempel på smart tilpasning av selskaper er Ritchie Bros. som har bestemt seg for å holde sine kommende auksjoner i Frankrike og Tyskland bare som online «Timed Auctions». Kjøpere vil kunne by på tusenvis av objekter direkte fra sin egen datamaskin.
Kommende Ritchie Bros.-auksjon i Meppen, Tyskland 26.-27. Mars – kun online timed-auksjon (nettbudgivning åpnes torsdag 19. mars, 09:00)
De store maskinprodusentene håper på at langsiktige effekter av dagens grep rundt den verdensomspennende pandemien, vil ha positiv effekt, slik at bransjen langsomt kan komme i gang igjen, og herunder gjenåpning av fabrikker f.eks i Kina.
Imidlertid ser det ut til at vi kun har sett starten på utbredelsen av sykdommen. Se man på land som Italia, Frankrike og Spania, har bransje aktiviteten her mer eller mindre stoppet med nasjonale karantener, eller at folk som blir bedt om å være hjemme for å begrense muligheten for infeksjon, slik som her hjemme i Norge.